Catedra Informatică și Tehnologii informaționale
I. Informații generale
Pentru a pregăti profesori de informatică, prin decizia Ministerului Învățământului Superior de la Chișinău, la Institutul Pedagogic de Stat din Tiraspol (IPST), la 15 octombrie 1985, în cadrul facultății de Fizică și Matematică, a fost constituită prima Catedra de Informatică și Tehnică de Calcul din fosta URSS.
- Dezvoltarea informaticii din perspectiva matematicii
Informatica s-a constituit și s-a dezvoltat ca știință din matematică. Astfel, termenul informatică își are originea și provine din alăturarea cuvintelor informație și matematică. În așa fel, istoria informaticii, pe bune, începe înainte de inventarea computerului.
Ca știință, informatica similar matematicii are implicații și aplicații în toate domeniile științiifico-economice și sociale. Nu în zădar se spune că dacă prin matematică se înțelege ”un sistem logic de gândire formală”, atunci informatica ca știință se concentrează în mod special pe ceea ce este realizabil și poate fi acceptat în limbajul calculatorului, altfel spus pe ”un sistem logic și formal realizabil”.
Informatica (în franceză ”informatique” și în limba engleză ”computer science”) este știința despre metodele și procesele de colectare, stocare, prelucrare, transmitere, analiză și evaluare a informației utilizând tehnologiile informaționale și computerul, creând și oferind posibilitatea luării unor decizii corecte. Constituirea și dezvoltarea bazei teoretice a informaticii au fost influențate decisiv de ideile lui Gottfried Leibniz, Ada Lovelace, Charles Babbage, George Bull, Samuel Morse, Alan Turing, Norbert Wiener, Claude Shannon și alții.
2. Dezvoltarea informaticii in URSS. Amprente basarabene
Izolarea fostei Uniuni Sovietice, cauzate de evenimentele socio-politice ale secolului XX, cât și ideologizarea excesivă a științelor reale, a făcut ca dezvoltarea științelor care țin de prelucrarea, stocarea, analiza și transmiterea informației (cibernetica, informatica, bionica, etc.) să nu fie la fel de productivă și eficientă ca în țările occidentale. Cu toate acestea, ideile generate și rezultatele înregistrate de savanții europeni și americani, în domeniul ciberneticii, informaticii și dezvoltării calculatoarelor au pregătit terenul pentru ca în anii ’50, în fosta URSS să fie implementate cu succes primele proiecte în aceste domenii.
Calculatoare electronice din acele timpuri au fost create și lansate în cadrul celor mai prestigioase universități din URSS. În anii 1950-1970 în URSS, au fost create computere performante pentru perioada respectivă ( МЭСМ, М-1, БЭСМ, EC ЭВМ, НАИРИ, Электроника, etc) care erau utilizate la întreprinderi industriale importante, instituții de cercetare, etc. Printre oamenii de știință sovietici care au contribuit la dezvoltarea ciberneticii, informaticii și tehnicii de calcul, se pot numi M. A. Lavrentiev, S. A. Lebedev, V. M. Glushkov, A. P. Ershov, E. Grebenicov și alții. Este necesar de menționat faptul că unul din marii matematicieni sovietici de origine română Eugeniu Grebenicov, născut în județul Cahul, satul Slobozia Mare, a adus o contribuție importantă la dezvoltarea ciberneticii, informaticii și tehnicii de calcul în fosta URSS. Astfel, în perioada 1969-1978 – a fost șeful Departamentului de Cibernetică, la Institutul de Electronică din Moscova. În 1978-1988 – a lucrat în calitate director al Centrului de Calcul al Universității de Stat din Moscova ”M.V. Lomonosov”, cea mai mare și influentă instituție superioară de învățământ din URSS. În perioada 1986-1996 – a activat în calitate de director științific al Institutului de Tehnici de Calcul al Academiei de Științe din Rusia. Începând cu anul 1996, Profesorul E. Grebenicov, a lucrat atât la Universitatea din Siedlce, Polonia cât și la Departamentul de analiză neliniară și probleme de securitate ale Centrului de Calcul al Academiei de Științe din Rusia.
Profesorul E. Grebenicov a avut o influență semnificativă asupra carierilor profesionale ale studenților moldoveni care își făceau studiile la Universitatea de Stat din Moscova ”M.V. Lomonosov” in domeniul matematicii fundamentale, matematicii de calcul, mecanicii, etc. În contextul respectiv, mulți din studenții moldoveni din acea perioadă, Mitrofan Cioban, Iulian Marcov, B. Morcov, Chiril Prisăcaru, etc., și-au format opiniile și viziunile despre știință și cercetare, cibernetică, informatică și tehnică de calcul, inclusiv sub influența marelui savant.
Odată cu dezvoltarea pieții calculatoarelor personale și a internetului în anii ’80, precum și în legătură cu criza economiei socialiste, informatica din fosta URSS se integrează treptat în circuitul științific internațional. Astfel, în anul 1985, în școlile din URSS se introduce o disciplină nouă ”Informatica” și, în premieră, se editează sub redacția lui A.P. Ershov, primul manual de informatică ”Bazele informaticii și tehnicii de calcul”.
3. Constituirea Catedrei Informatică și Tehnică de Calcul
Luând în considerare noile circumstanțe, pentru a pregăti profesori de informatică, prin decizia Ministerului Învățământului Superior de la Chișinău, la Institutul Pedagogic de Stat din Tiraspol (IPST), la 15 octombrie 1985, în cadrul facultății de Fizică și Matematică, a fost constituită prima Catedra de Informatică și Tehnică de Calcul din fosta URSS.
Prin ordinul emis de Andrei Hariton, dr. profesor universitar, rector IPST, în anul 1985, Iulian Marcov, dr. în științe matematice, conf. universitar este numit șeful Catedrei de Informatică și Tehnică de Calcul (ITC).
Profesorul Iulian B. Marcov, era unul din puținii cercetători din acea perioadă în Moldova care cunoștea domeniul respectiv, avea pregătirea științifică fundamentală a Universității din Moscova și împărtășea viziunile marelui Profesor E. Grebenicov privind dezvoltarea și predarea informaticii. Din acest punct de vedere Catedra ITC a avut un start bun și o strategie științifico-metodică de dezvoltare bine gândită și implementată cu tenacitate.
Componența inițială a Catedrei ITC era constituită din: Iulian Marcov, dr. conferențiar universitar; Iurie Camarov, dr. conferențiar universitar; Alexei Hapco, lector superior; Mihail Botoșanu, lector superior; Liubomir Chiriac, asistent; Mila Salinschi, asistent; Valentina Banari, lector; Nadejda Ratiner, inginer programist; Svetlana Tacu, laborant.
Din momentul fondării Catedrei ITC și până la 30 aprilie 2005 a coordonat activitatea catedrei Iulian Marcov, doctor în ştiinţe fizico-matematice, conferenţiar universitar.
Este necesar de menționat că déjà în decembrie 1985, în UST funcționa un laborator de calculatoare de marca DBK-2. În ianuarie 1986, funcţionau 2 săli de calculatoare. În anul 1986, Catedra ITC organizează una din primele conferinţe unionale la Informatică. La conferința respectivă au fost prezenți cei mai buni specialiști din domeniu din diverse centre universitare: Kiev, Moscova, Odesa, Chișinău etc.
În primăvara anului 1992 Catedra ITC dispunea déjà de 6 săli de calculatoare bine dotate: două săli cu calculatoare DBK-2; două săli cu calculatoare de producţie japoneză Jamaha; două săli cu calculatoare de producţie americană.
4. Activitatea Catedrei Informatică și Tehnologii Informaționale in cadrul Universității de Stat din Tiraspol evacuată la Chișinău
Din cauza războiului transnistrean, în luna iunie, anul 1992, Catedra ITC împreună cu colectivul Universității de Stat Tiraspol este evacuată la Chişinău. Din motive bine cunoscute, la Tiraspol, au rămas absolut toate laboratoarele, echipamentul, mijloacele tehnice și materialele didactice produse de membrii Catedrei. La Chișinău, Catedra își modifică redenumirea în Catedra Informatică și Tehnologii Informaționale, și îşi reâncepe activitatea științifico-metodică, constituind și relansând practic toate laboratoarele de informatică necesare pentru asigurarea procesului de instruire și cercetare.
În perioada 1 mai 2005 – 16 februarie 2010, şef al Catedrei ITI a fost Andrei Braicov, doctor în ştiinţe fizico-matematice, conferenţiar universitar, absolvent al Universităţii de Stat din Tiraspol.
De la 17 februareie 2010 şi pînă-n present şef al Catedrei ITI este Liubomir Chiriac, doctor habilitat în ştiinţe fizico-matematice, profesor universitar, absolvent al Universităţii de Stat din Tiraspol.
În prezent în cadrul Catedrei ITI activează:
- Liubomir Chiriac, doctor habilitat, profesor universitar, șef catedră ITI;
- Andrei Braicov, doctor, conferențiar universitar, decan facultății FMTI;
- Angela Globa, doctor, conferențiar universitar, prorector;
- Dorin Pavel, doctor, conferențiar universitar; șef tipografie UST;
- Ala Gasnaș, doctor, conferențiar universitar;
- Maria Pavel, doctor, conferențiar universitar;
- Teodora Vascan, doctor, conferențiar universitar;
- Natalia Josu, doctor, conferențiar universitar;
- Natalia Lupașco, doctor, lector; Șef Laborator ”Creative Artificial Intelligence”
- Nicolae Pelin, doctor, conferențiar universitar
- Tatiana Veveriță, doctor, lector; șef Centrul Tehnologii Informaționale
- Inga Camerzan, doctor, conferențiar
- Sergiu Corlat, doctor, lector universitar
- Lilia Mihalache, doctor, lector
- Olga Cerbu, doctor, conferențiar
- Vasile Galben, inginer programator șef
- Ana Mihalache, secretar superior Catedra ITI
- Veaceslav Zalinschi, administrator șef rețea de calculatoare
Liubomir CHIRIAC, doctor în ştiinţe fizico-matematice, profesor universitar, şef de catedră
Iulian MARCOV, doctor în ştiinţe fizico-matematice, conferenţiar universitar
Andrei BRAICOV, doctor, conferenţiar universitar
Angela GLOBA, doctor în științe pedagogice, conferenţiar universitar
Dorin PAVEL, doctor în ştiinţe fizico-matematice, conferențiar universitar
Ala GASNAȘ, doctor în științe pedagogice, conferenţiar
Maria PAVEL, doctor în științe pedagogice, conferențiar universitar
Natalia JOSU, doctor, conferenţiar universitar
Teodora VASCAN, doctor, conferenţiar universitar
Natalia LUPAȘCO, doctor, lector
Tatiana VEVERIȚA, doctor, lector universitar
Lilia Mihălache, doctor în pedagogie
Inga ŢIŢCHIEV, doctor în ştiinţe fizico-matematice, conferenţiar universitar
Nicolae PELIN, doctor în informatică, conferenţiar universitar
Olga CERBU, doctor în matematică, conferențiar universitar
Sergiu CORLAT, lector superior universitar
Studenţii la I ciclu academic studiază următoarele cursuri de informatică:
- Sisteme de operare şi arhitectura calculatorului;
- Programare 1 (Programarea procedurală);
- Programare 2 (Programarea modulară);
- Programare 3 (Programarea orientată pe obiecte, limbajul C++);
- Robotica educațională;
- Limbaje de asamblare;
- Baze de date;
- Tehnologii Web;
- Tehnici de programare;
- Teoria grafurilor;
- Reţele Petri;
- Limbajul de programare Prolog;
- Inteligenţa artificială;
- Algoritmi genetici;
- Limbajul de programare JavaScript;
- Proiectarea şi analiza algoritmilor;
- Grafica asistată de calculator;
- Metode numerice;
- Procese stocastice;
- Softuri matematice;
- Didactica Informaticii;
- Reţele de calculatoare;
- Limbaje formale.
Disciplinele ciclului II (masterat) sînt predate doar de profesori cu grad ştiinţific şi didactic. Pe parcursul celor doi ani de studii la masterat sunt predate următoarele cursuri:
- Tehnologii Web avansate;
- Criptografia;
- Sisteme distribuite;
- Metode logice în inteligenţa artificială;
- Structuri algebrice pe calculator;
- Teoria recursiei;
- Limbajul de programare Java;
- Limbajul de programare C#;
- Metode și tehnici moderne de cercetare în TIC;
- Programare vizuală avansată;
- Metode non tradiţionale de soluţionare a problemelor de informatică;
- Securitatea informaţională.
Absolvenţii specităţilor menţionate sînt angajați în diferite instituţii de stat sau particulare în calitate de programatori, administratori de reţea, profesori şcolari, ingineri etc.
În prezent, Catedra ITI dispune de 8 săli de calculatoare moderne conectate la Internet, imprimante, scanere, camere video etc. Ea asigură pregătirea studenților la următoarele specialităţi:
- Informatică
- Informatică şi matematică
- Informatică şi fizică
- Matematică şi Informatică
- Fizică şi informatică
- Geografie şi informatică
În cadrul Catedrei ITI funcționează trei laboratoare :
- Laboratorul Tehnologii Informaționale “Prof. Doctor Iulian Marcov”
- Laboratorul ”Creative Artificial Intelligence”
- Laboratorul ”Algoritmi și Programare. Cyber”
Este necesar de menționat că în prezent toți membrii de bază a Catedrei ITI dețin gradul științific de doctor în științe.
Merită să remarcăm în mod expres efortul considerabil al profesorilor Catedrei ITI, care din anul 2010, organizează Olimpiada Interuniversitară de Informatică pentru studenți. În cadrul Olimpiadei respective participă studenți de la diverse universități din țară. Aceste manifestări științifice contribuie substanțial la implicarea studenților în procesul de cercetare.
Profesorii Catedrei ITI sunt specialişti de înaltă calificare, care activează cu succes în domeniile Informaticii şi Didacticii Informaticii. Drept confirmare sînt cele peste 700 de publicaţii ştiinţifice şi didactice, printre care monografii, manuale universitare şi preuniversitare, ghiduri pentru profesori.
Activitatea științifică ale personalului academic implicat în procesul didactic ține de următoarele direcții:
- Dezvoltarea unor ramuri din Informatică teoretică și aplicată;
- Fundamentarea teoretică și aplicativă ale unor compartimente din didactica informaticii în sistemul preuniversitar și universitar;
- Elaborarea algoritmilor privind soluționarea unor probleme din algebra abstractă, ecuații diferențiale, geometrie. Studierea structurilor algebrice pe calculator
În cazul catedrei ITI absolut toți membrii catedrei sunt implicați în procesul de cercetare. O caracteristică succintă a direcțiilor de cercetare este punctată mai jos:
I. Dezvoltarea unor ramuri din Informatică teoretică și aplicată
Temele de cercetare țin de:
- Analizarea puterii de modelare a formalismul rețelelor Petri flux de lucru în scopul modelării atât a componentei hardware cât și a componentei software a unui sistem de calcul și elaborarea mecanismelor de translatare a sistemelor cu procese paralele în rețele Petri flux de lucru.
- Elaborarea algoritmului pentru determinarea unei zone șablon dintr-o imagine, care va permite efectuarea căutărilor în bazele de date (în particular cu imagini medicale ultrasonografice) în scopul depistării anumitor particularități specifice.
- Ajustarea și adaptarea metodei Rețelelor Petri extinzând sistemul de evacuare prin adăugarea de timp pentru problema dezastrelor sociale.
- Efectuarea analizei cantitative și calitative a sistemului de evacuare a persoanelor din încăperi utilizând rețelele Petri stocastice generalizate.
- Elaborarea tehnologiilor, produse şi sisteme informaţionale
Unele publicații la temele respective:
- Tițchiev I., ” Modeling of the movement of human flows in the process of evacuation from multi-storey buildings by Hierarhical Petri Nets”, Proceedings of the Conference on Mathematical Foundations of Informatics, MFOI’2018, July 2-6, 2018, Chisinau, Republic of Moldova, 259-264. ISBN 978-9975-4237-7-9.
- Țițchiev I., “Quantitative analysis of the evacuation system by means of Generalized Stochastic Petri nets”, Computer Science Journal of Moldova, vol. 24, no. 2(71), Kishinev, 2016, p. 184-191.
- Pelin N., Pelin S. Programarea logica in proiectarea sistemelor informaționale. Ch.: UST, 2011. 221 p.
II. Fundamentarea teoretică și aplicativă ale unor compartimente din didactica informaticii în sistemul preuniversitar și universitar
Temele de cercetare țin de:
- Impactul TIC asupra formării inițiale a cadrelor didactice preuniversitare de filologie.
- Utilizarea tehnologiilor LMS pentru predarea-invatarea-evaluarea POO.
- Utilizarea tehnologiilor LMS şi LCMS în procesul de predare-învăţare-evaluare a POO în învăţământul superior.
- Utilizarea noilor Tehnologii Informaţionale în procesul de evaluare la informatică.
- Preachiziţiile din domeniul TIC necesare formării inițiale ale învățătorului.
- Integrarea competențelor – factor de asigurare a calității pregătirii profesionale a absolvenților universitari
- Abordări metodice privind implementarea noilor tehnologii informaționale în procesul de studiere a disciplinei universitare ”tehnici de programare”
Unele publicații la temele respective:
- Globa A. Metodologia implementării noilor Tehnologii Informaţionale în procesul de studiere a disciplinei universitare „Tehnici de programare”. Chișinău: Universitatea de Stat din Tiraspol, 2018. 172 p. ISBN 978-9975-76-236-6.
- Gasnaș, A. Metodologia implementării Sistemelor de Management al Învățării în procesul de studiu al Programării Orientate pe Obiecte. Chişinău, S.N., 2019 (Tipografia UST), ISBN 978-9975-76-278-6, 176 pag.
- Anatol Gremalschi, Sergiu Corlat, Andrei Braicov. Educație digitală. Clasa II: Suport didactic pentru elevi și cadre didactice. Chișinău: S. n., 2019. Ediție multimedia. – 72 p.
- Teodora Vascan. Studiul noilor tehnologii din perspectiva funcționalității în procesul educațional. În: Acta et Commentationes. Științe ale Educației. Revistă științifică Nr.2(16) (2019). Chișinău: Universitatea de Stat din Tiraspol, 2019. pp.115-122. ISSN 1857-0623.
- Liubomir Chiriac, Lilia Mihălache. The methodology for preparing undergraduate students for Olympiad in informatics in extended format, Acta et Commentationes, Științe ale Educației, revista științifică, Nr. 4(18), 2019, ISSN 1857-0623, E-ISSN 2587-3636, p.37-45.
III. Elaborarea algoritmilor privind soluționarea unor probleme din algebra abstractă, ecuații diferențiale, geometrie. Studierea structurilor algebrice pe calculator
Temele de cercetare țin de:
- Elaborarea algoritmilor privind identificarea proprietăților algebrice ale grupoizilor de ordin finit;
- Cercetarea produselor directe speciale a quasigrupurilor de anumit tip;
- Generarea guasigrupurilor de ordin finit;
- Cercetarea la izomorfism a grupoizilor de ordin finit;
- Soluționarea problemelor de geometrie computațională;
- Algoritmi de soluționarea a unor ecuații diferențiale speciale.
Unele publicații la temele respective:
- Liubomir Chiriac, Structuri algebrice pe calculator, Chișinau, Tipografia Centrala, ISBN 978-9975-53-301-0, 2014, 60 p.
- Sergiu Corlat, Algoritmi și probleme de geometrie computațională, Editura Prut Internațional, CZU 519.6+514 C15, ISBN 978-9975-69-377-6, 2009, 76 p
- Лупашко Наталия. Коммутативные лупы Муфанг с некоторыми условиями минимальности. Тираспольский гос. ун-т. – Кишинэу: Б. и., 2017 (Tipografia UST). – 103 pL.
- Chiriac, A. Danilov, N. Lupasco, N. Josu. On non-isomorphic quasigroups of small order, CAIM 2018. 20th–23th September, 2018. Technical University of Moldova, Chişinău, Moldova, p. 87 – 88
- Bobeica Natalia, Chiriac Liubomir. O metodă de construcție a quasigrupurilor mediale și neparamediale. În: Revista Acta et Commentationes, Seria Științe Exacte și ale Naturii, nr.2 (4) 2017. Chișinău: UST, 2017. ISSN 2537-6284.
Profesorii de la catedra ITI în baza cercetărilor efectuate, în cazul unor teme, direcționează studenții de la programul respectiv și la realizarea tezelor de master.
Majoritatea profesorilor de la Catedra ITI (A. Braicov, S. Corlat, D. Pavel, A. Globa, N. Lupasco, etc) au fost ori sunt implicați în activități de cercetare și expertizare în cadrul următoarelor proiecte naționale și internaționale:
- Proiectul Structural Tempus Nr. 145035-TEMPUS-2008-LT-JPTHN WETEN (Western-Eastern Teacher Education Network), 2009 – 2011
- Proiectul Tempus IV. TEREC (Teacher Education Review and Update of Curriculum), 2010 – 2013
- Proiectul Tempus IV QUAEM (Developement of Quality Assurance in higher Education in Moldova Consortium), 2012 – 2014
- Proiectul Erasmus+ TEACH ME (Creating Moldovan E-network for promoting innovative e-teaching in the continuing professional education), 2015 – 2018
- Proiectul instituțional Metodologii de formare continuă asistată de calculator a profesorilor de matematică şi informatică, 2015 – 20196.
- Proiectul NATO SPS G5437 WITNESS (Wide InTegration of sensor Networks to Enable Smart Surveillance), 2018 – 2020
Catedra colaborează în cadrul proiectelor internaţionale cu diferite instituţii universitare naţionale şi internaţionale, printre care semnalăm:
- Institutul de Tehnologii din Kaunas (Lituania);
- Universitatea Regală de Tehnologii din Stokcholm (Suedia);
- Universitate din Hasselt (Belgia);
- Universitate din Aveiro (Portugalia);
- Universitatea Nouă din Lisabona (Portugalia);
- TimSoft din Timişoara (România);
- Universitatea Pedagogică din Cracovia (Polonia);
- Universitatea din Craiova (România).
- Universitatea din Genova (Italia)
Catedra ITI, pe parcursul celor 35 de ani de activitate, şi-a adus un aport deosebit la realizarea priorităţilor naţionale prin implementarea proiectelor axate pe demisiunile care ţin de educație şi instruire cât şi prin efectuarea numeroaselor studii şi cercetări.
IV. Tendințe și perspective de dezvoltare
În prezent toți membrii Catedrei ITI implementează, în cadrul Programului de Stat proiectul ”Metodologia implementării TIC în procesul de studiere a științelor reale în sistemul de educație din Republica Moldova din perspectiva inter/transdisciplinarității (concept STEAM)” pe parcursul perioadei 2020-2023. În contextul respectiv vor fi elaborate o serie de lucrări științifico-didactice care lipsesc în sistemul educațional din Republica Moldova.
Profesorii Catedrei ITI cooperează cu cadrele didactice de la alte catedre din cadrul UST cu scopul de a efectua cercetări interdisciplinare.
Sub conducerea științifică a profesorului universitar Liubomir Chiriac au susținut lucrarea de doctorat următorii profesori : Teodora Gherman, Lilia Mihalache, Margarita Nijegorodova. Natalia Bobeică, Angela Globa, Natalia Lupașco, Lidia Popov. Iar sub conducerea conferențiarului universitar Andrei Braicov, și-a susținut teza de doctor Tatiana Velicova, lector la Universitatea din Comrat, Ala Gasnaș, Tatiana Veveriță.
Catedra ITI coordonează activitatea seminarului ştiinţifico-didactic ”Informatica şi didactica informaticii”. Catedra ITI a avut un rol major în fondarea revistei ştiinţifico didactice de matematică şi informatică ”DELTA” și ”Acta et Commentationes”. În prezent membrii Catedrei ITI participa activ in diverse Comisii organizate de ANACEC. Catedra ITI organizează cursuri de perfecţionare la informatică pentru profesorii preuniversitari.
Astfel, menționăm cu o deosebită plăcere succesele obținute de profesori noştri în elaborarea studiilor, nivelul remarcabil al unui mare număr de lucrări, precum şi debutul promiţător al celor tineri profesori care au fost la primul lor studiu. Procesul de integrare al Republicii Moldova la Uniunea Europeană, reprezintă, în ultima perioadă, o prioritate naţională. Costurile integrării, după cum se vede, nu sunt mici, dar credem că beneficiile vor fi cu mult mai mari. În consecinţă, eforturile Catedrei ITI vin să sprijine procesul de integrare europeană ale ţării noastre şi să promoveze valorile şi standardele europene în domeniul educației și cercetării.