Catedra Psihopedagogie şi Educaţie Preşcolară
Valentina Mîslițchi
doctor în pedagogie,
conferențiar universitar
Șef catedră
Catedra Psihopedagogie şi Educaţie Preşcolară a demarat activitatea în anul 1979, odată cu deschiderea Facultăţii Pedagogie şi a specialităţii Pedagogie şi Psihologie Preşcolară. Disciplinele preconizate pentru specialitatea nominalizată au fost distribuite Catedrei de Pedagogie şi Psihologie a Vârstei Preşcolare şi Școlare Mici, Institutul Pedagogic de Stat ,,T.G. Şevcenco” din Tiraspol, şeful catedrei fiind desemnat dr. în pedagogie, conf. univ. Uşer Rozentali.
Ulterior, descendentă prin dezmembrarea catedrei anterior nominalizată, a fost formată Catedra Pedagogie Preșcolară și Metodici Speciale, fortificată prin aportul cadrelor didactice universitare: Э.Ш. Натанзон, Valentina Botnari, Valentina Pascari, Tatiana Gaidarlî-Banul, Elena Trestianu-Maler, Zinaida Cauşnean-Hapco. Treptat statele vacante au fost completate cu absolvenți performanți ai primelor promoţii: Galina Odobescu-Chirică, Anastasia Cerbuşcă, Maria Stamati.
Unitățile Catedrei au fost suplinite ulterior cu specialiști din diverse centre științifice reprezentative: T.A. Covaliciuc (Рівне, Украина), Н.Г. Белоус (Пермь, Россия), В.А. Гелло (Комсомольск-на-Амуре, Россия). Pe parcursul anilor următori, activitatea Catedrei a fost monitorizată de managerii: dr., conf. univ. Svetlana Cornițcaia-Primac (1983-1987); dr., conf. univ. Andrei Caraman (1987-1992).
În anul 1992, în urma evenimentelor politice care au avut loc în Republica Moldova, Universitatea de Stat din Tiraspol a fost evacuată în oraşul Chişinău. Catedrele Facultăţii Pedagogie existente la momentul respectiv au fost comasate în Catedra Pedagogie şi Metodici Generale care, în circumstanţe destul de dificile, a fost condusă de către lectorul superior univ. Dumitru Şiman.
Începând cu anul 1993, dr., lector superior univ. Valentina Botnari este desemnat şef al Catedrei Pedagogie şi Metodici Generale, care, ulterior, în 1996 a fost redenumită în Catedra Pedagogie şi Educaţie Preşcolară, sub egida dr., conf. univ. Valentina Botnari.
Între timp, piaţa muncii din Republica Moldova solicita specialişti în psihopedagogie. De asemenea, priorităţile de activitate ale catedrei se modifică şi în legătură cu distribuirea responsabilităţii catedrei pentru deschiderea studiilor postuniversitare de masterat la specialitatea Psihopedagogie în anul 2002. În acest context, la Facultatea Pedagogie în anul 2007 a fost deschisă Catedra de profil Psihopedagogie şi Educaţie Preşcolară (PEP), responsabilă pentru realizarea activităţilor didactice, metodice, consultative, de cercetare la specialităţile: Psihopedagogie, Educaţie Preşcolară, monitorizată eficient în continuare de dr., conf. univ. Valentina Botnari, preocupată de extinderea ofertei educaționale pentru studiile superioare de licență, master, doctorat.
De-a lungul timpului, unitățile științifico-didactice ale Catedrei PEP au fost fortificate cu măiestrie de dr. Valentina Botnari, prin angajarea în calitate de titulari ai subdiviziunii a cadrelor didactice: Victoria Cojocaru, Grigore Țapu, Lidia Trofaila, Valentina Mîslițchi, Veronica Uncu, Diana Antoci, Lilia Lașcu etc.
Experiența și bunele practici în asigurarea managementului de calitate exercitat mai bine de 20 ani de către dr., prof. univ. Valentina Botnari, ce și-a adus contribuia remarcabilă la prosperarea Catedrei PEP, își găsește continuitatea în activitatea managerială a actualului șef de catedră – dr., conf. univ. Valentina Mîslițchi, care monitorizează Catedra din anul 2016.
În prezent la Catedra Psihopedagogie şi Educaţie Preşcolară activează 12 membri, acoperind toată paleta de titluri ştiinţifico-didactice, de la asistent până la profesor universitar: 1 profesor universitar, doctor în pedagogie – Valentina Botnari; 1 conferențiar universitar, doctor habilitat în pedagogie – Viorica Andrițchi; 3 conferenţiari universitari, doctori în pedagogie – Galina Chirică, Valentina Mîslițchi, Grigore Țapu; 3 conferenţiari universitari, doctori în psihologie – Diana Antoci, Lilia Pavlenko, Lidia Trofaila; 1 lector universitar, doctor în psihologie – Ecaterina Moga; 1 lector universitar, doctor în științe pedagogice – Lilia Lașcu; 2 asistenți universitari – Maria Stamati, Elena Stamati.
Actualmente Catedra PEP asigură formarea profesională de calitate a specialiștilor în domeniul Ştiinţe ale Educaţiei la programele de studii pentru
- Ciclul I. Licență: Psihopedagogie, Pedagogie preșcolară, Pedagogie în învățământul primar şi Pedagogie preşcolară; Pedagogie în învățământul primar şi Psihopedagogie (învățământ cu frecvenţă), Psihopedagogie, Pedagogie preşcolară (învățământ cu frecvenţă redusă);
- Ciclul II.Studii superioare de master: Managementul educației preșcolare, Psihopedagogia învățământului preuniversitar, Psihologia socială și a familiei, Psihologie și consiliere educațională.
Membrii Catedrei PEP monitorizează cu succes elaborarea tezelor de doctor în științe pedagogice, la specialitățile: 531.01.Teoria generală a educației, 533.01.Pedagogie universitară.
Începând cu anul 2008 titularii și cumularzii Catedrei PEP se implică plenar în realizarea cu succes a cursurilor de formare profesională continuă a cadrelor didactice din instituțiile preșcolare, sunt responsabili de Modulul Psihopedagogie la stagiile de formare profesională continuă a specialiștilor din învățământul general.
Botnari Valentina, doctor în pedagogie, profesor universitar
E-mail: valentina_botnari@yahoo.com
Chirică Galina, doctor în pedagogie, conferențiar universitar
E-mail: chiricagalina@gmail.com
Mîslițchi Valentina, doctor în pedagogie, conferenţiar universitar
E-mail: mislitchi.valentina@ust.md
Antoci Diana, doctor în psihologie, conferențiar universitar
E-mail: antocid@yahoo.com
Țapu Grigore, doctor în psihologie, conferențiar universitar
E-mail: tapu.grigore@gmail.com
Pavlenko Lilia, doctor în psihologie, conferențiar universitar
E-mail: pavlenco_lilia@mail.ru
Trofăila Lidia, doctor în psihologie, conferențiar universitar
E-mail: lidia.trofaila@gmail.com
ANDRIȚCHI Viorica, doctor habilitat în pedagogie, conferențiar universitar
LAȘCU Lilia, doctor în științe pedagogice, lector universitar
E-mail: lilok_uk@mail.ru
Moga Ecaterina, doctor în psihologie, lector universitar
E-mail: codpersonal@yahoo.com
Stamati Maria, lector universitar
E-mail: stamati.maria@mail.ru
Stamati Elena, asistent universitar
E-mail: babinutza@gmail.com
LICENȚĂ :
- Adaptare sociala
- Adaptarea școlară
- Asistența psihologică în sistemul de educație
- Dezvoltarea creativității
- Didactica funcțională
- Didactica pedagogiei
- Educaţia ecologică a preşcolarilor
- Educaţia incluzivă
- Managementul educației preșcolare
- Managementul învățării
- Metodologia dezvoltării gândirii critice
- Neuropsihologia
- Parteneriatul educațional grădiniță-şcoală-familie
- Patopsihologia
- Politici educaționale și sociale
- Psihocorecție
- Psihodiagnostic
- Psihologia comunicării
- Psihologia dezvoltării
- Psihologia educației
- Psihologia familiei
- Psihologia personalităţii
- Psihologia socială
- Psihologia vieții familiale
- Psihologie generală
- Psihopedagogia centrată pe subiect
- Psihopedagogia jocului popular
- Serviciu psihologic în şcoală
- Socializarea personalităţii din perspectiva școlarizării
- Socializarea personalităţii preşcolarului
- Teoria educației preșcolare
- Teoria și metod. artelor plastice în învățământul preșcolar
- Teoria și metod. formării reprezentărilor matematice la preșcolari
- Teoria și metodologia dezvoltării vorbirii în învățământul preșcolar
- Teoria și metodologia educației fizice în învățământul preşcolar
- Teoria și metodologia educației muzicale în învățământul preșcolar
- Teoria şi metodologia evaluării performanțelor la preșcolari
- Teoria și metodologia predării ştiinţelor în învățământul preșcolar
- Tulburări de vorbire la preşcolari
MASTERAT :
- Coaching educațional
- Consiliere psihopedagogică
- Consilierea părinților
- Educaţia prin valori şi pentru valori
- Epistemologia educației preșcolare moderne
- Etica și deontologia profesională
- Formarea competentelor
- Fundamente teoretice și practice ale consilierii educaționale
- Managementul educațional
- Managementul proiectelor
- Managementul resurselor umane
- Metodologia cercetării
- Paradigmele patopsihologiei
- Psihodiagnostic
- Psihodiagnostic și statistică
- Psihofiziologia activității nervoase superioare și a sistemelor senzoriale
- Psihologia comunicării
- Psihologia comunicării și a relației cu publicul
- Psihologia educației
- Psihologia grupului
- Psihologia influenților sociale
- Psihologia succesului
- Psihologie managerială
- Psihopedagogia parentală
- Psihosexologie
- Psihosociologia familiei
- Teoria și metodologia evaluării
- Teorii și metodologii avansate în didacticele educației preșcolare
Activitatea metodică și științifică a cadrelor didactice universitare ale Catedrei PEP se certifică prin elaborarea și editarea monografiilor, tratatelor, culegerilor ştiinţifice, suporturilor de curs, ghidurilor metodologice, compendiilor, crestomațiilor, articolelor în reviste acreditate internațional și național, monitorizarea tezelor de licenţă, master, doctorat.
Membrii Catedrei PEP organizează și participă activ la lucrările conferinţelor ştiinţifice, simpozioanelor, congreselor naționale și internaționale, scopul cărora este diseminarea experienţei de succes a actanţilor implicaţi în procesul educaţional, asigurarea transferului rezultatelor științifice, a modelelor reuşite pentru realizarea educaţiei de calitate. De asemenea, titularii și cumularzii Catedrei PEP sunt membri ai Consiliilor Științifice Specializate din UST și alte instituții de învățământ superior din țară, conducători și membri ai Seminarului Științific de Profil din cadrul Universității de Stat din Tiraspol. Profilul: 531.Pedagogie generală; 533.Pedagogie profesională – V. Andrițchi (președinte al SȘP), V. Botnari (vicepreședinte al SȘP), V. Mîslițchi (secretar științific al SȘP), G. Chirică, D. Antoci, N. Silistraru, E. Petrov, V. Lungu.
În scopul optimizării procesului didactic și științific, membrii Catedrei colaborează cu cadrele didactice universitare din instituțiile de învățământ superior din Republica Moldova (Chişinău, Bălţi, Cahul, Comrat), România (București, Iaşi, Oradea, Cluj-Napoca, Craiova, Suceava etc.), Ucraina (Cernigov, Kiev, Herson), Rusia (Moscova), Canada (Ottawa); întreţin legături cu instituţiile de învățământ general din țară, acordându-le îndrumări ştiinţifico-metodice, mentorat după solicitare.
În baza acordului de colaborare bilaterală, a proiectelor, a planului individual de activitate, cadrele didactice ale Catedrei PEP beneficiază de stagii de mobilitate academică la diverse instituții de învățământ superior de peste hotare precum: Kingston University London, Marea Britanie; Universitatea Pedagogică din Krakow, Polonia; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, România; Universitatea din Craiova, România; Universitatea de Est Timișoara, România; Universitatea „Petre Andrei”, Iași, România; Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, România; Asociația Română de Literație, Iași, România: V.Botnari, V.Mîslițchi, D.Antoci, G.Chirică, L.Pavlenko, E.Moga etc. De asemenea, de mobilitate academică peste hotarele țării au beneficiat studenții ciclului I și II: I.Finică, O.Baranețchi, N.Tcaci, E.Palanciuc, A.Mamaliga, A.Budanav, A.Scutaru, N.Stafiu, N.Grădinaru etc. Au fost implicați în programe de mobilitate academică în țară masteranzii: E.Saviuc, D.Mafteuță, L.Lebedinschi, C.Panfil, L.Golovatîî etc.
În pregătirea profesională a studenţilor de la programele de studii monitorizate de Catedra PEP îşi aduc aportul personalități notorii, specialişti calificaţi din străinătate și țară, care ţin anumite cursuri de specialitate, opţionale, la libera alegere; creează condiții optime desfășurării cu succes a parteneriatelor, participă în calitate de președinți ai Comisiilor de susținere a tezelor de licență și master, monitorizează varii seminare, work-shop-uri, mese rotunde, ateliere ale forumurilor științifice, astfel, facilitând, totodată, preluarea de către cadrele didactice universitare ale Catedrei a bunelor experiențe și practici educaționale: Paul Cameron, președintele Institutului de Cercetare a Familiei, Universitatea din Nebraska și Louisville, SUA; dr. Josef Sallanz, Serviciul German de Schimb Academic (DAD) în Republica Moldova; Allexandra Pitlic-Zcon, absolventă din prima promoție a Facultății Pedagogie 1979-1983, autoare de carte pentru copii, Austria, Diaspora Moldovei; dr. hab., prof. univ.Norbert Pikuła, dr. hab., prof. univ. Ireneusz Świtała, Universitatea Pedagogică din Krakow, Polonia; dr. Veronica Uncu, Universitatea din Ottawa, Canada; dr. hab., prof. univ. Natalia Terentieva, T.H. Shevchenko National University-Chernihiv Collegium, Ukraine; dr. hab., prof. univ. Svetlana Yashnyk, The National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kiev, Ukraine; dr., conf. univ. Iryna Zhorova, Kherson Academy of Continuing Education of Kherson Regional Council, Ukraine; dr., prof. univ. Sorin Cristea, Universitatea din Bucureşti, Romania; dr., prof. univ. emerit Laurențiu Șoitu, dr. Adrian-Vicenţiu Labăr, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, România; dr., conf. univ. Claudiu Bunăiașu, dr., conf. univ. Alexandrina-Mihaela Popescu, dr., conf. univ. Florentina Mogonea, Universitatea din Craiova, România; dr. Liliana Romaniuc, președintele Asociației Române de Literație; dr., conf. univ. Aurora-Adina Colomeischi, dr., conf. univ. Otilia Clipa, dr., conf. univ. Carmen Chașovschi, Universitatea „Ștefan cel Mare‖ din Suceava, România; dr., conf. univ. Elena Petrov, vicepreședinte al ANACEC; dr. hab., prof. univ. Aurelia Racu, dr., conf. univ. Victoria Gonța, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău; dr., conf. univ. Angela Potâng, Universitatea de Stat din Moldova; dr., prof. univ. Ivan Carp, Universitatea de Stat de Educație Fizica și Sport; dr., conf. univ. Viorelia Lungu, Universitatea Tehnică a Moldovei; dr., conf. univ. Cornelia Bodorin.
Practica psihopedagogică, psihologică, de licență și de master este judicios organizată în instituții de învățământ general, centre comunitare, asociații în care activează specialiști de înaltă calificare, cu care sunt încheiate acorduri de parteneriat, printre care nominalizăm: instituțiile de învățământ preșcolar din mun. Chișinău – nr. 194, nr. 225, nr.153, nr. 201, nr.2, or. Durlești; IET „Andrieș”, Cârnățeni, Căușeni; Instituția Publică Liceul Teoretic „Miguel de Cervantes Saavedra”, Instituția Publică Liceul Teoretic „Nicolae Iorga”, mun. Chişinău; Instituția Privată de Învățământ „EXCELSIS”, mun. Chișinău; Centrul pentru copii „SUNRISE O.M.E.”, mun. Chișinău; Centrul de Zi de socializare şi dezvoltare a copiilor cu necesităţi speciale „ATENȚIE”, mun. Chișinău; Centrul de zi și activități „START” pentru persoane cu dizabilități de intelect, mun. Chișinău; Fundația „Misiunea de Caritate și Binefacere a Persoanelor cu Handicap din Republica Moldova”, or. Strășeni; APDI HUMANITAS, mun. Chișinău; Asociația copiilor și tinerilor invalizi VITA, mun. Chișinău etc.
Membrii Catedrei sunt preocupați de soluționarea celor mai actuale probleme cu referire la formarea inițială și continuă a competenţelor profesionale ale viitorilor specialişti din domeniul Științe ale Educației: învăţarea centrată pe student, implementarea în procesul educațional a tehnologiilor moderne de predare-învățare-evaluare, dezvoltarea gândirii critice şi a creativităţii studenţilor, crearea condițiilor pentru stimularea învățării transformative și a competenței de self-management a activității de învățare a studenților, formarea valorilor, a competenței de leadership, a competenței de inovare, asigurarea transpoziției didactice de calitate, optimizarea parteneriatelor educaționale etc.
Membrii Catedrei PEP sunt implicați în diverse proiecte internaționale și naționale: ERASMUS+ Crearea E-rețelei moldovenești pentru promovarea e-instruirii în formarea profesională continuă (Creating Moldovan E-network for promoting e-teaching in the continuing professional education) – V.Botnari, V.Mîslițchi, D.Antoci; Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice din perspectiva conceptului Clasa Viitorului – V.Botnari, V.Mîslițchi, L.Lașcu, E.Moga; Tehnologii facilitatoare ale adaptabilităţii copiilor la mediul şcolar – V.Botnari, V.Mîslițchi, L.Lașcu; EIC – Educație Interculturală, Școli inovative, non-discriminatorii, sigure, participative, inclusive, respectuoase și eficiente – E. Moga; Edificarea calității vieții prin cercetarea resurselor de mediu, formarea competențelor vaaleologice și valorificarea standardelor comunitare în contextul implementării Acordului de Asociere – L.Lașcu.
Rezultatele remarcabile obţinute în activitatea subdiviziunii se datorează nivelului înalt al profesionalismului, corectitudinii, interesului, activismului manifestat pe parcursul anilor de către titularii și cumularzii angajați, fapt ce asigură prestigiul Catedrei Psihopedagogie și Educație Preșcolară la nivel național și internațional.