Rezoluţia Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice Ediția a V-a
REZOLUŢIA
Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice
Ediția a V-a
27-28 februarie 2022
La 27-28 februarie 2021, în cadrul Universității de Stat din Tiraspol (cu sediul la Chișinău) a avut loc a cincea ediție a Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice (CRCD).
Conferința a avut loc în format on-line. Diversitatea tematicii abordate în cadrul evenimentului este vizibilă prin genericul celor 14 secții: Didactica matematicii; Didactica informaticii; Didactica fizicii; Educație STEM; Didactica geografiei; Didactica biologiei și chimiei; Didactica limbii și literaturii române; Didactica limbilor străine; Învățământul preșcolar: practici autentice, inovație, calitate; Experiențe și tendințe în învățământul primar; Educație interculturală; Psihopedagogie și incluziune școlară; Managementul educației; Pedagogia școlii superioare.
Evenimentul a avut drept obiectiv elucidarea rezultatelor cercetărilor pedagogice și a inovării în învățământul general, prezentarea experiențelor, a bunelor practici atestate în activitatea profesională a cadrelor didactice din instituțiile de la toate treptele de învățământ, a rezultatelor cercetărilor și studiilor realizate în diverse domenii, a contextelor actuale de reglementare normativă și metodologică a procesului de formare continuă și atestare a cadrelor didactice, a oportunităților de dezvoltare profesională de la egal la egal etc.
În cadrul CRCD au fost înregistrați peste 800 de participanți din Republica Moldova și România, fapt care indică relevanța unui atare eveniment. Materialele conferinței sunt reflectate în 6 volume, care cuprind peste 2000 de pagini.
În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:
- Preocuparea dominantă a cadrelor didactice se exprimă în adaptarea strategiilor didactice la activitatea de predare-învățare-evaluare în regim on-line, asigurarea legăturilor intra-, inter- și trans-disciplinare, motivarea elevilor pentru învățarea disciplinelor școlare, încurajarea tinerilor pentru carieră în domeniile STEAM; formarea şi dezvoltarea competentelor lingvistice și de comunicare; valorificarea celor mai recente tehnologii și metodologii pentru diversificarea strategiilor și materialelor didactice folosite în predare; corelarea educației interculturale cu predarea-învățarea-evaluarea; asigurarea stării de bine la lecții și activități extrașcolare.
- Asigurarea transferului tehnologic în practica educațională a dimensiunilor Educației interculturale trebuie axate pe: valorificarea pozitivă a diversității culturale; valorizarea contextelor formale, nonformale, informale în eficientizarea Educației Interculturale; fortificarea rolului familiei în educația copilului din perspectiva de gen, prin prisma valorilor general-umane în contemporaneitate; optimizarea procesului de formare/dezvoltare a competenței de comunicare interculturală; fortificarea sistemului educațional prin promovarea educației axiologice; valorificarea pedagogiei populare în optimizarea educației interculturale; crearea oportunităților de manifestare a personalității din perspectiva de gen; formarea profesională inițială și continuă a cadrelor didactice din perspectiva interculturalității.
- Sunt necesare: asigurarea caracterului integral al procesului educațional prin abordare inter- şi transdisciplinară; elucidarea tematicii atractive de cercetări teoretico-aplicative cu caracter interdisciplinar pronunțat; identificarea de noi soluții, modele și strategii ce pot contribui la dezvoltarea durabilă a sistemului educațional actual și a celor mai eficiente tehnologii, instrumente, tehnici educaționale în contextul promovării învățării.
Participanții la conferință și-au manifestat satisfacția pentru nivelul desfășurării evenimentului și au demonstrat un interes ştiinţific și didactic revelatoriu, conturul căruia va fi definitivat și în alte lucrări științifice.
În urma celor menționate au fost trasate unele idei de perspectivă:
- A intensifica procesul de elaborare a resurselor de predare-învățare-evaluare racordate la specificul conținuturilor educaționale în vederea sporirii gradului de accesibilitate și aplicabilitate în sistemul de învățământ, inclusiv elaborarea resurselor educaționale în format digital.
- Sprijinirea sistemul de învățământ în pregătirea elevilor pentru provocările viitorului și concentrarea eforturilor asupra edificării unei societăți bazate pe cunoaștere, prin utilizarea unei game largi de modalități și tehnologii alternative de învățare pentru elevi, astfel încât studiile să aibă loc în medii sigure.
- A crea condiții pentru o autonomie științifică investigaţională prin implicarea frecventă a elevilor în abordări tematice transdisciplinare de tip proiecte STEM – prin desfășurarea unor proiecte de cercetare științifică, ce reprezintă o finalitate a procesului de învățământ în care să se regăsească profilul absolventului din ciclul liceal.
- A asigura continuitatea în organizarea și desfășurarea CRCD de către UST.
Materialele conferinței sunt disponibile în varianta electronică pe site-ul UST, www.ust.md.